شمش و بیلت

شمش و بیلت

شمش و بیلت

فولاد ضدزنگ فریتیک


فولادهای فریتیک از فولادهای ضد زنگ مغناطیسی با کروم بالا و از جنس کربن پایین هستند. فولادهای فریتیک که به دلیل انعطاف پذیری خوب ، مقاومت در برابر خوردگی و خوردگی در برابر خوردگی ، شناخته می شوند ، معمولاً در کاربردهای خودرو ، وسایل آشپزخانه و تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.


ویژگی های فولاد ضد زنگ فریتیک


در مقایسه با فولادهای آستنیتی ، که دارای ساختار دانه مکعب (FCC) صورت محور هستند ، فولادهای فریتیک توسط یک ساختار دانه ای مکعبی بدنه محور (BCC) تعریف می شوند. به عبارت دیگر ، ساختار بلوری چنین فولادها از یک سلول اتمی مکعب با یک اتم در مرکز تشکیل شده است.


این ساختار دانه معمولاً برای آهن آلفا است و همان چیزی است که به فولادهای فرتی خاصیت مغناطیسی آنها را می دهد. با استفاده از عملیات حرارتی ، فولادهای فریتیک سخت نمی شوند ، اما مقاومت خوبی در برابر ترک خوردگی و استرس دارند. آنها می توانند سرما خورده و توسط پخت و پز نرم شوند. avkanî


گرچه به اندازه درجه های استنیتی مقاوم در برابر خوردگی و مقاومت در برابر خوردگی نیست ، درجه های فرتلی معمولاً از مشخصات مهندسی بهتری برخوردار هستند. اگرچه به طور کلی بسیار قابل جوش است ، برخی از گریدهای فلزی می توانند مستعد حساس شدن منطقه تحت تأثیر حرارت جوش و ترک خوردگی گرم فلز باشند. از این رو محدودیت های قابلیت جوشکاری ، استفاده از این فولادها را به دستگاه های نازک تر محدود می کند.

به دلیل پایین بودن مقدار کروم و نیکل ، نمرات استاندارد فولادی فریتیک نسبت به همتایهای آستنیتی آنها ارزان تر است. محتوای کروم می تواند از 10.5 تا 27 درصد باشد و مانند نمرات مارتنزیتی ، به طور کلی مقدار نیکل و کم آن وجود ندارد. نمرات تخصصی غالباً شامل مولیبدن است و در میزان کمتری از آلومینیوم و تیتانیم استفاده می شود.

آلیاژهای از جنس استنلس استیل بطور کلی می توانند در پنج گروه ، سه خانواده از نمرات استاندارد (گروه های 1 تا 3 زیر) و دو خانواده از استیل های درجه ویژه (گروه های 4 و 5 زیر) قرار بگیرند. در حالی که فولادهای استاندارد فریتیک ، بزرگترین گروه مصرف کننده از نظر تناژ ، تقاضا برای فولادهای ضد زنگ درجه ویژه به طور پیوسته در حال افزایش است.

گروه 1 (نوع 409 / 410L) فولاد ضدزنگ فریتیک


اینها کمترین مقدار کروم در تمام فولادهای ضد زنگ را دارند و برای محیط های کمی خورنده که در آن زنگ زدگی موضعی قابل قبول است ایده آل هستند. کمترین قیمت از بین این فولادهای ضد زنگ ، نوع 409 در ابتدا برای خاموش کننده های سیستم های اگزوز خودرو ایجاد شده بود ، اما اکنون می توان در لوله های اگزوز خودرو و گیرنده های کاتالیزوری یافت. نوع 410L اغلب برای ظروف ، اتوبوس ها و قاب های مانیتور LCD استفاده می شود.

گروه 2 (نوع 430) فولاد ضد زنگ فرتی


متداول ترین فولاد فریتیک ، نوع 430 از میزان کروم بالاتری برخوردار است و به تبع آن ، در برابر خوردگی توسط اسیدهای نیتریک ، گازهای گوگردی و بسیاری از اسیدهای آلی و غذایی مقاوم تر است. در برخی از کاربردها ، از این درجه می توان به عنوان جایگزینی برای کلاس آستنیتی 304 استفاده کرد. نوع 430 اغلب در وسایل داخلی از جمله طبل های ماشین لباسشویی ، سینک های آشپزخانه ، کارد و چنگال ، پانل های داخلی ، ماشین ظرفشویی و سایر وسایل آشپزی یافت می شود.

گروه 3 (نوع 430Ti ، 439 و 441) فولاد ضد زنگ فرتی
از فولاد گروه 3 با قابلیت جوش پذیری و قابلیت شکل گیری بهتری نسبت به ورق های فلزی فریتیک گروه 2 ، می توان از فولاد گروه 3 برای جایگزینی آستنیتی نوع 304 آستنیتی در طیف گسترده تری از کاربردها از جمله در سینک ها ، لوله های مبادله ، سیستم های اگزوز و قطعات جوش داده شده ماشین لباسشویی استفاده کرد.

گروه 4 (نوع 434 ، 436 ، 444) فولاد ضدزنگ فریتیک
با داشتن محتوای مولیبدن بالاتر ، این درجه های فولادی ضد زنگ فریتیک مقاومت در برابر خوردگی را بهبود بخشیده و در مخازن آب گرم ، بخاری های خورشیدی ، قطعات سیستم اگزوز ، کتری های برقی ، عناصر اجاق مایکروویو و همچنین سفر اتومبیل استفاده می شود. درجه 444 ، به طور خاص ، دارای معادل مقاومت در برابر سوراخ کردن (PRE) با درجه 316 است که امکان استفاده از آن را در محیط های خورنده تر فضای بیرون فراهم می کند.

گروه 5 (نوع 446 ، 445 ، 447) فولاد ضدزنگ فریتیک
این گروه از فولادهای ضد زنگ با خاصیت کروم نسبتاً بالایی مشخص می شوند. نتیجه این استیل با مقاومت در برابر خوردگی و پوسته پوسته شدن (یا اکسیداسیون) بسیار عالی است. در حقیقت ، مقاومت در برابر خوردگی درجه 447 معادل فلز تیتانیوم است. برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی ، مولیبدن نیز معمولاً اضافه می شود. برنامه های کاربردی برای فولاد گروه 5 در محیط های بسیار خورنده ساحلی و دریایی یافت می شوند.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


تاریخ : ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۹:۱۹:۵۸ | نویسنده : مانا | نظرات (0)نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By nasrblog.ir:.